3 Masalah Seks yang Akan Dialami Seiring Bertambahnya Usia

Kenikmatan dan minat pada seks tidak berkurang walaupun anda mengalami pertambahan usia. Lelaki dan wanita berusia lanjut tetap boleh mendapatkan keintiman dan kenikmatan dengan seks. Seks di usia lanjut juga mempunyai manfaat lain, bukan hanya semakin menguatkan hubungan suami-isteri.

3 Masalah Seks yang Akan Dialami Lelaki Seiring Bertambahnya Usia

Ketika usia semakin bertambah, wanita tidak perlu lagi bimbang diri mereka akan hamil setelah bercinta. Hal ini boleh memberi kesan positif, kerana sesi bercinta dapat lebih intim, sensual dan lama.

Namun tentunya setiap orang sedar, apabila anda semakin tua, badan pun berubah. Pasangan pun dapat mengalami beberapa kesulitan menyangkut kehidupan seks. Berikut ini tiga masalah umum yang dialami pasangan seiring bertambahnya usia seperti dikutip Everyday Health:

1. Faraj Kering
Ketika usia bertambah, wanita akan mula merasakan mereka tidak lagi banyak mengeluarkan cecair lubrikasi semulajadi ketika dirangsang pasangan. Faraj yang kering ini biasanya disebabkan oleh menurunnya jumlah hormon estrogen. Hormon tersebut jumlahnya akan semakin berkurang ketika wanita mengalami menopaus. Menurunnya pengeluaran cecair lubrikasi boleh membuat vagina menjadi kurang anjal. Sehingga ketika bercinta, seks akan terasa menyakitkan dan tidak selesa untuk wanita.

Untuk mengatasi masalah faraj kering ini ada dua cara. Pertama dengan menggunakan cairan lubrikasi buatan. Sekarang ini ada banyak cecair lubrikasi buatan yang dijual di pasaran. Sebaiknya pilih yang berasaskan air.

Cara kedua adalah dengan terapi hormon. Ketika melakukan terapi ini doktor akan meminta wanita mengambil ubat untuk mengembalikan jumlah hormon estrogen atau memakai krim estrogen. Namun terapi hormon ini kebelakangan ini menjadi kontroversi kerana wanita jadi berisiko mengalami kanser payudara, serangan jantung dan stroke. Sebaiknya rujuk kepada doktor mana penyelesaian yang tepat untuk mengatasi masalah faraj kering ini.

2. Disfungsi Ereksi
Mati pucuk ini dialami lelaki yang sudah berusia lanjut. Masalah disfungsi ereksi yang terjadi pada mereka berbeza-beza, ada yang sukar orgasme, tidak boleh mempertahankan ereksinya, ereksi terlalu lembek atau kurang perkasa hingga mengambil masa yang lama untuk boleh tegang.

Cara terbaik untuk mengelakkan disfungsi ereksi ini adalah ketika usia bertambah, jalani hidup sihat. Makan sihat dengan teratur, sukan dan usahakan berat badan ideal. Lelaki juga sebaiknya berhenti merokok dan minum minuman keras jika tidak mahu risiko mati pucuk semakin besar.

3. Libido rendah
Banyak orang kehilangan tertarik pada seks seiring bertambahnya usia. Menurunnya libido di usia lanjut ini disebabkan kerana banyak perkara, seperti:

– Masalah kesihatan kronik, contohnya penyakit jantung & diabetes
– Masalah emosional, seperti kemurungan atau keletihan.
– Menurunnya level hormon seks di tubuh.
– Pengambilan ubat-ubatan untuk mengatasi masalah kesihatan.

Bagi yang mengalami libido rendah ini, disyorkan menemui ahli perubatan. Doktor boleh menukar ubat yang dimakan sehingga tidak memberi kesan pada ghairah seks. Atau doktor juga membantu mendiagnosis masalah kesihatan apa yang menyebabkan orang itu kehilangan ghairah.

Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.