Berani Berkata Tidak Demi Kebaikan

Kepuasan seks tentunya tidak hanya dimiliki oleh kaum lelaki, kalangan perempuan pun berhak mendapatkan keseronokan seks dari pasangannya.

Dalam banyak kes, kaum perempuan terbiasa diam dan menurut saja jika pasangannya mengajak melakukan perkara yang tidak disukainya semasa melakukan hubungan seks. Misalnya, perlakuan seks yang tak normal seperti kekerasan ataupun anal seks.

Kepuasan seks

Umumnya, perempuan selalunya takut untuk menolak perlakuan pasangannya, terutama untuk urusan seks. Kaum perempuan biasanya bimbang atau malah takut akan menyinggung perasaan pasangannya jika menolak.

Hal seperti ini tidak baik jika berlaku terus menerus. Tentunya, keadaan ini boleh menjadikan hubungan seks di dalam rumah tangga menjadi tidak sihat.

Masalah ini kerap dirasakan oleh kaum perempuan. Ini merupakan salah satu problema seksual yang biasa terjadi pada kaum perempuan. Jika tidak segera diatasi, kehidupan seks tidak akan pernah menjadi baik untuk selamanya.

Jika ini dibiarkan, maka kelak malah boleh memunculkan masalah baru yang lebih berat, salah satunya adalah kehilangan hasrat seks atau disebut dengan istilah hypoactive sexual desire disorder.

Untuk itulah, sebaiknya, seorang perempuan harus tidak segan berkata tidak pada pasangannya jika ia tak menyukai kedudukan atau perubahan tertentu. Syarat dari kehidupan seksual yang sihat tentunya harusnya ada kesepakatan dari kedua belah pihak dan kaum perempuan harus membuka komunikasinya dengan pasangan. Perempuan harus berani memberitahu aktiviti seks yang tak disukainya semasa hubungan seks berlangsung.

Berkomunikasilah dengan pasangan, cuba jangan menganggap pasangan anda tahu apa yang anda inginkan atau anda rasakan. Utarakan apa yang membuat anda mudah tergugat secara seksual.

Jadi, sebaiknya perempuan harus menganggap hubungan seks tak hanya sekadar melakukannya saja. Buatlah hubungan seksual itu lebih hidup dengan berjalannya komunikasi dua arah.

Tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.