Larangan Pakai Mini Skirt diKampus, Mahasiswi Bogel Semasa Kuliah

Sekumpulan pelajar memprotes peraturan berpakaian di kampusnya dengan aksi bertelanjang ketika kuliah berlangsung. Peraturan berpakaian yang dikeluarkan oleh Universiti Kaposvar menyatakan mahasiswa perempuan dilarang untuk memakai mini skirt sementara bagi mahasiswa lelaki diwajibkan untuk mengenakan sut gelap.

Larangan Pakai Mini Skirt diKampus, Pelajar Protes Telanjang

Rektor Universiti Kaposvar, Ferenc Szavai berkata peraturan itu diterapkan ketika mahasiswa berada di kelas dan sedang menghadapi ujian.

Dikutip BBC, Sekumpulan mahasiswa yang terdiri dari sepuluh orang mahasiswa kesenian memprotes aturan itu dengan membuka baju semasa kuliah hari Khamis (03/10).

Kesepuluh mahasiswa itu bergabung dengan salah seorang tenaga pengajar yang juga menyokong tindakan tersebut. Peraturan baru dari Universiti itu juga menghendaki perempuan memakai skirt panjang atau seluar panjang dan blaus atau jaket.

Mereka juga tidak boleh menggunakan pakaian dengan lingkar leher yang rendah, menggunakan solek berlebihan dan aksesori yang dinilai tidak sesuai.

Pengurus kampus juga tidak membolehkan mahasiswa kuliah dengan memakai sandal, rambut tidak kemas serta kuku berwarna-warni. Peraturan ini membuat mahasiswa kampus itu membantah dan menilai pengurus telah gagal dalam membuat aturan berpakaian.

Laporan mengatakan sebelum melakukan aksi membuka baju, para mahasiswa sempat bergambar bersama dengan memakai pakaian lengkap.

Tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.