Lelaki yang Anggap Wanita Lemah Cenderung Suka Payudara Besar

Selera orang mungkin berbeza-beza, termasuk selera mencari pasangan. Untuk masalah fizikal misalnya. Ada lelaki yang menyukai payudara yang besar dan ada yang sedang, malah ada yang tak begitu ambil pusing. Kajian mendapati bahawa selera payudara ini dipengaruhi oleh sikapnya.

payudara besarPara penyelidik dari University of Westminster mendapati bahawa semakin seksis seorang lelaki, semakin besar pula ketertarikannya akan buah dada yang besar. Seksis adalah prasangka yang berasaskan jantina. Pada lelaki, sikap seksis digambarkan dengan kecenderungan menganggap wanita sebagai makhluk lemah dan tak berdaya.

“Dapat dikatakan bahawa lelaki yang seksis menilai wanita payudara besar lebih menarik. Mungkin kerana besarnya saiz payudara wanita berkaitan dengan kesan feminim yang dirasakan,” kata penyelidik seperti dipetik Huffington Post, Rabu (13/3/2013).

Para penyelidik menemubual 361 orang lelaki heteroseksual berusia 18 – 68 tahun. Mereka diperlihatkan gambar wanita 3 dimensi dengan saiz payudara yang berbeza-beza. Peserta kemudian diminta menulis dan susunan wanita mana yang secara fizikal dianggap paling menarik.

Setelah itu para peserta diberi kajian untuk mengukur tahap permusuhannya terhadap wanita, sikapnya tentang hubungan lelaki dan wanita, Seksisme dan sejauh apa dia menganggap wanita sebagai objek. Para penyelidik mendapati bahawa sebahagian besar peserta, iaitu 37%, menganggap payudara berukuran sedang adalah yang paling menarik.

Peringkat kedua, iaitu 24,4%, diisi oleh lelaki yang menyukai payudara besar. Selanjutnya disusuli penyuka payudara amat besar dengan 19,1%, penyuka payudara kecil 15.5% dan penyuka payudara sangat kecil 8,3%. Selera payudara besar dan sangat besar berkorelasi dengan Seksisme, permusuhan dan kecenderungan menilai wanita sebagai objek.

Seksisme atau akrab dipanggil main gender dalam kajian adalah Seksisme yang bersifat ramah. Ertinya, lelaki yang cenderung mengidealkan wanita tradisional dan menganggap wanita sebagai makhluk yang lemah lembut adalah yang paling besar kemungkinan memilih wanita berdada besar.

Namun penemuan yang dimuat jurnal Archives of Sexual Behavior ini bukan bererti menyimpulkan bahawa semua lelaki yang menyukai payudara besar besikap seksis. Beberapa orang juga ada yang risih dengan saiz payudara yang besar dan memilih untuk melakukan pembedahan pengecilan payudara. – health.detik.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

banner onexox
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.

Tone Plus Jana Pendapatan