Oh Tidak! Mayat Wanita Dicuri dari kubur, untuk ‘Dinikahkan di Akhirat’

Pihak berkuasa China menangkap dan menghukum 4 orang lelaki berkaitan kes kecurian. Namun bukan barangan biasa yang dicuri para pelaku, tetapi 10 jasad wanita di kuburan tempatan untuk ‘dinikahkan di akhirat’.

Para pelaku yang rata-rata berusia 60-an tahun ini menggali beberapa kubur dan mengambil jasad yang ada di dalamnya selama 4 bulan yang terkini. Jumlah keseluruhan ada 10 jasad yang seluruhnya berjenis kelamin perempuan yang mereka curi dari kubur di daerah Shanxi, China.

Mayat Wanita Dicuri dari kubur, untuk ‘Dinikahkan di Akhirat’Tujuan para pelaku melakukan Tindakan ini cukup aneh, yakni jasad-jasad tersebut akan digunakan dalam ritual ‘pernikahan di akhirat’. Demikian seperti dipetik Asia One.

Para pelaku mencuri jasad-jasad ini untuk dijual semula. Kesepuluh jasad tersebut dijual dengan harga 240 ribu Yuan kepada sejumlah keluarga yang mahukan jasad tersebut.

Jasad tersebut akan dikahwinkan dengan simati ahli keluarganya yang sudah meninggal namun dalam status masih bujang. Dengan demikian, simati ahli keluarga yang telah meninggal akan mempunyai ‘pendamping’ di akhirat.

Sebelum dijual, jasad-jasad tersebut akan dimandikan dan didandani agar kelihatan muda, sebab ramai pembeli yang mahukan wanita yang mati muda bagi pendamping anggota keluarganya.

Atas perbuatan ini, keempat-empat pelaku yang tidak disebutkan identitinya akhir ditangkap polis tempatan. Kini mereka masih dalam tahanan polis tempatan, sementara proses penyiasatan terus berlanjutan.

Beberapa media tempatan melaporkan, amalan ritual ‘pernikahan di akhirat’ memang masih berluluasa dilakukan oleh warga luar bandar China, salah satunya wilayah Shanxi. Biasanya, setiap jasad wanita boleh dijual cukup mahal, yakni mencapai 40 ribu Yuan hingga 80 ribu Yuan setiap jasadnya.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.