Penyebab Isteri Kurang Ghairah

Lelaki dan perempuan dilahirkan dengan karakter yang berbeza, salah satunya pada urusan ranjang. Gairah perempuan dalam urusan seksual juga berbeza dengan lelaki. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor penyebab dari yang paling sederhana hingga menjadi lebih kompleks.

Isteri Kurang Ghairah

Apabila seorang perempuan mulai hilang ghairah seksual, sebagai lelaki, sebaiknya anda cuba untuk mengetahui dan memahami terlebih dulu keadaan ketika pasangan anda menolak untuk melakukan hubungan seks. Perkara ini menghindarkan anda dari salah pengertian dengan pasangan.

Masalah seksual ini boleh diatasi dengan cara anda dan pasangan tidak segan untuk mencari maklumat dari berkongsi sumber, contohnya perundingan ke doktor pakar seksologi, membaca buku, menonton, mencari maklumat dan membaca pengalaman orang lain di internet, dan masih banyak yang lain. Berikut ini adalah beberapa faktor penyebab penurunan ghairah seks seorang isteri.

Faktor biologi
Faktor biologi biasanya berlaku kepada perempuan yang sibuk dengan pekerjaannya sehingga boleh merampas waktu anda berdua. Dengan padatnya aktiviti sehingga kurang rehat, kurang tidur menjadi salah satu penyebab penurunan ghairah seks.

Kerana isteri terlalu letih dan penat, ghairah seks itu pun mulai berkurang. Tidak menghairankan kerana melakukan aktiviti seks ini memerlukan dan tenaga. Cukup disertai perasaan senang dari pasangan agar tercapai orgasme.

Faktor psikologi
Dengan psikologi yang baik sudah dapat dipastikan anda dan pasangan akan mampu melakukan hubungan seks dengan puas dan bahagia. Faktor psikologi adalah pencetus utama dari kesinambungan hubungan seks.

Berkaitan dengan faktor perasaanlah, faktor psikologi boleh dimasukkan ke dalam faktor penentu bagaimana suatu hubungan seks dapat berlangsung. Perasaan anda mungkin tidak baik dengan hubungan seks kerana anda pernah mengalami trauma atau pengalaman seks yang kurang menyenangkan dengan suami.

Boleh juga anda mungkin sedang dirundung masalah sehingga anda tidak berminat untuk melakukan hubungan seks. Oleh kerana itu, ghairah seks isteri boleh jadi menurun. Faktor psikologi lain yang menyebabkan seorang isteri menurun minatnya adalah tidak boleh memuaskan pasangan atau suami.

Selepas melahirkan
Selepas melahirkan atau ketika isteri dalam masa pasca melahirkan dan sedang menyusui, kebanyakan mereka menolak untuk melakukan hubungan seks dengan suami.

Perkara ini terjadi kerana kepada masa selepas melahirkan dan menyusui tersebut hormon prolactin kepada perempuan akan menyebabkan penurunan ghairah seks. Penyebab lain adalah penggunaan pil KB kepada perempuan akan menurunkan ghairah seks juga.

Pengaruh hormon seks
Hormon testosteron tidak hanya dimiliki oleh para lelaki, tapi juga para perempuan. Bezanya bagi wanita hormon ini berfungsi sebagai penjana dalam meningkatkan ghairah seks. Sedangkan hormon yang berfungsi untuk menurunkan ghairah seks disebut dengan hormon gloubin yang akan bertindak balas dengan cepat jika kadar di dalam tubuh perempuan cukup tinggi.

Terburu-buru
Perlu disedari oleh para suami ketika melakukan aktiviti seks sebaiknya tidak terlalu terburu-buru. Perkara ini tanpa anda sedari juga boleh menurunkan ghairah seksual kepada isteri. Apalagi ketika anda mengalami ejakulasi awal, sedangkan isteri masih belum merasakan dan menikmati orgasme sama sekali.

Pengalaman indah dalam berhubungan seksual sebaiknya dicirikan dengan kepuasan orgasme yang dicapai secara bersamaan oleh pasangan.

Kurang pemanasan
Ghairah seks boleh menurun ketika anda, para lelaki, belum melakukan pemanasan untuk memulakan aktiviti seks yang sesungguhnya.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.